De Dr. Brabersstraat en het Roselaarplein zijn belangrijk voor de doorontwikkeling van de binnenstad. Bij ondernemers en pandeigenaren zijn er de afgelopen jaren ideeën ontstaan over hoe het eruit moet komen te zien.
Samen met stedenbouw- en verkeerskundigen van de gemeente is een visie voor de doorontwikkeling van dit gebied opgesteld. De gemeenteraad van Roosendaal heeft de gebiedsvisie vastgesteld op 18 maart 2021.
Vanuit ontwikkelende partijen zijn er vier concrete projecten in dit deel van het centrum. Pand Van Oorschot, de V&D locatie, pand Janssens Bouw (voormalig Mervosport) en het Roselaarplein.
De visie betreft de Dr. Brabersstraat en het huidige busstation. Omdat het pand van V&D onderdeel is van de ontwikkeling, gaat de visie ook in op de winkelstrip van de huidige V&D locatie.
In 2023 is met de eerste werkzaamheden gestart aan het Van Oorschot pand. In een periode van vijf jaar worden de verschillende plannen gerealiseerd.
De informatie over de totstandkoming van deze visie en de eerste ideeën voor de ontwikkelingen is gepresenteerd in de vorm van een webinar(link is extern).
In de plannen voor de V&D ontwikkeling wordt uitgegaan van ca 171 woningen en appartementen, in het plan voor het Roselaarplein is sprake van ca. 50 woningen en in dat van Van Oorschot zijn ca 25 woningen voorzien. Het plan van Janssens omvat het inperken van de m2 detailhandel op de begane grond. Er worden 3 loftwoningen toegevoegd.
De ontwikkelingen richten zich op verschillende toekomstige bewoners; in het initiatief van V&D wordt alles huurwoningen. Het initiatief van 3E op de locatie Rooselaarplein richt zich op appartementen in het luxere segment. Het initiatief van Van Oorschot richt zich op starters op de woningmarkt. Janssens zal voorzien in een kleinere commerciële ruimte, 3 loftwoningen en 5 maisonettes.
Voor het plan van het Roselaarplein is een uitbreiding van de bestaande parkeerlagen van de huidige Roselaarparkeergarage tot in het nieuwe gebouw voorzien. Binnen de plannen voor de V&D ontwikkeling zijn 50 parkeerplaatsen opgenomen in het pand, de overige bewoners kunnen parkeren in de bestaande parkeergarages. Uiteraard wordt daarbij gekeken of in de bestaande parkeergarages voldoende plekken beschikbaar zijn voor bezoekers aan de binnenstad van Roosendaal. Indien noodzakelijk wordt gekeken of het aantal parkeerplaatsen aan de rand van de binnenstad kan worden uitgebreid.
De nieuwbouw op de plek van het voormalige V&D-pand heeft verschillende bouwhoogten. Het grootste deel van de nieuwbouw heeft een bouwhoogte van circa 18 meter . Op de hoek Dr. Brabersstraat en het Roselaarplein komt een hoger gebouw met een bouwhoogte van circa 30 meter. Aan deze zijde van de Nieuwe Markt komt een hoger gebouw van ongeveer 40 meter. Het bouwplan op het Roselaarplein (huidig busstation) krijgt een hoogte van circa 45 meter. Het bestaande pand Van Oorschot wordt verbouwd en met één laag opgehoogd. De nieuwe bouwhoogte van het pand wordt circa 12 meter. Het pand van Janssens Bouw behoudt dezelfde hoogte als nu.
Aan de rand van de compacte binnenstad, op de route Laan van Brabant, HGD-straat, Spoorstraat komen halteplekken terug. Daarmee blijft de binnenstad met de bus goed bereikbaar.
De Dr. Brabersstraat wordt vergroend en daarmee ingericht op het veranderende klimaat en de nieuwe functie van de straat, namelijk een woonstraat. In deze vriendelijke omgeving ontstaat meer aanleiding tot contact en sociale controle. De exacte invulling krijgt meer vorm bij de verdere invulling van de plannen.
De panden tussen Janssens Bouw en Van Oorschot zijn op dit moment geen onderdeel van de plannen. Of en wanneer er iets aan verandert is afhankelijk van de pandeigenaren. Er vinden op dit moment gesprekken plaats met deze pandeigenaren.
De bereikbaarheid van de Dr. Brabersstraat en het centrumgebied blijft in de nieuwe plannen gegarandeerd. In de nieuwe situatie worden de parkeerplaatsen op eigen terrein van het voormalige V&D pand bereikbaar via het kruispunt Burg. Freijterslaan/Roselaarplein. Daarvoor wordt de inrichting van het gebied, na verplaatsing van de bushalte aangepast.
Op deze projectpagina houden we u op de hoogte van de processtappen. Elk initiatief doorloopt daarnaast zijn eigen omgevings- vergunning en inspraakproces. Vragen over specifieke situaties of een van de initiatieven worden daarom doorgestuurd en direct beantwoord door de initiatiefnemer.
Net als veel middelgrote steden in Nederland zag ook Gemeente Roosendaal door de financiële crisis rond 2008 en de opkomst van online winkelen steeds meer retailers uit het centrum vertrekken. Zo werd de binnenstad steeds minder levendig en op het oog minder aantrekkelijk. De gemeente greep de situatie aan om de binnenstad onder handen te nemen. De subsidie Impulsaanpak Winkelgebieden helpt hierbij!
Hoe? Dat vertellen we in deze video: